13 november 2023
Op 5 januari 2023 introduceerde de Europese Commissie deCorporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn verplicht de betrokken bedrijven om transparant te rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid en -resultaten. Met andere woorden, bedrijven worden verplicht om hun niet-financiĂ«le resultaten te publiceren en dat is een flinke schop onder de kont. đŠ¶đŒ
â ïž Pas op, organisaties die niet op tijd aan de regels voldoen of geen maatregelen nemen, riskeren financiĂ«le of administratieve boetes en reputatieschade. Het aannemen van regelgeving op het gebied van duurzaamheid en corporate governance is daarom een belangrijke prioriteit geworden voor veel bedrijven in heel Europa.
Geen paniek; in eerste instantie zullen alleen grote Europese bedrijven en beursgenoteerde bedrijven moeten rapporteren, en deze verplichting zal vanaf 2027 worden uitgebreid naar Europese MKB-bedrijven die aan andere voorwaarden voldoen. Als de verordening nog niet op jou van toepassing is en je hebt belanghebbenden die dat wel zijn, dan moet je aan hen rapporteren. đ
Of je streefdatum nu 2023 of 2027 is, het zou een goed idee zijn om zo snel mogelijk met het proces te beginnen en zoveel mogelijk mensen erbij te betrekken. Ja, elke afdeling heeft een rol te spelen in deze verzameling van cijfers. Het doel is niet alleen om cijfers te hebben; het is om ervoor te zorgen dat de implementatie van deze veranderingen voor iedereen zinvol is en dat iedereen werkt aan duurzame initiatieven die impact hebben. (Pssst, niet alleen intern - vergeet je stakeholders niet). Â
Zoals u ziet, zou het jammer zijn om de implementatie van MVO te zien als een taak voor het management alleen. Het actief betrekken van je teams bij dit proces kan niet alleen de overgang vergemakkelijken, maar ook innovatie stimuleren en de bedrijfscultuur versterken. (Ja, echt waar! Als u op zoek was naar een manier om de troepen te motiveren, dan hebt u die gevonden). Â
Ja, deze wet is positief omdat hij meer transparantie op milieu- en sociaal gebied mogelijk maakt, maar we weten ook dat het extra werk met zich meebrengt voor ESG-managers , die zeker al genoeg werk hadden! Â
Hier volgen een paar belangrijke tips over hoe je je teams effectief (en voorzichtig) kunt betrekken bij het implementeren van de CSRD-regels.
Informeer om te beginnen uw teams over de doelstellingen, de vereisten en het belang van MVO voor het bedrijf en voor het milieu als geheel. Leg uit hoe hun bijdrage echt een verschil kan maken en benadruk de positieve impact die naleving op de lange termijn kan hebben. (Ja, je kunt het net zo goed serieus doen, anders kijk je uit voor greenwashing). Â
Stimuleer het delen van ideeën en suggesties over hoe teams kunnen bijdragen aan de implementatie van duurzame praktijken. Zet forums of discussiegroepen op zodat iedereen zich vrij kan uiten en actief kan bijdragen aan de ontwikkeling van duurzame strategieën. En wie weet? Misschien ontdek je dat Patrick in de boekhouding deel uitmaakt van een geweldige vereniging, of dat Lucia in de inkoop de Sustainable Development Goals uit haar hoofd kent.
Moedig je teams aan om met innovatieve ideeën te komen om de duurzame praktijken van het bedrijf te verbeteren. Organiseer brainstormsessies of wedstrijden om creativiteit en innovatie aan te moedigen en bied stimulansen voor de ideeën die het meest effectief bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstelling van het bedrijf.
Erken en beloon individuele en collectieve bijdragen aan de succesvolle implementatie van MVO. Dit kan variĂ«ren van publieke erkenning van successen tot tastbare beloningen, zoals bonussen of extra voordelen, om blijvende deelname aan te moedigen en de betrokkenheid van werknemers te versterken. Â
Zet controle- en evaluatiemechanismen op om de voortgang van de implementatie van de CSRD te meten. Je kunt het CSRD-item bijvoorbeeld toevoegen aan je teamvergaderingen of ESG KPI's ontwikkelen met je veranderambassadeurs.Â
Investeer in het trainen van uw teams in de fundamentele principes van duurzaamheid en de specifieke implicaties van MVO. Sommige organisaties besluiten bijvoorbeeldeen klimaat- of MVO-muurschildering te organiseren om hun teams bewust te maken van de kwesties achter dit verslag. (Dat zeggen we natuurlijk niet alleen omdat we er zelf een organiseren đ).
Geconfronteerdmet deze behoefte om iedereen bij het rapportageproces te betrekken, komt Surveco met een oplossing; het organiseren van teambuildingevenementen en betrokken workshops. Onze missie is om werknemers te betrekken bij duurzame verandering met een leuke, luchtige aanpak. De kers op de taart: ons team begeleidt deelnemers om hun eigen oplossingen te ontdekken, de oplossingen die ze willen en morgen gemakkelijk binnen hun bedrijf kunnen implementeren. Want wie kent de uitdagingen waar ze voor staan beter dan de mensen die er elke dag mee te maken hebben?
Kortom, om je teams te betrekken bij deze soepele ESG-transitie, moeten ze ; Â
Het klinkt bijna simpel als je het zo zegt, nietwaar? đ€Ș
Als u meer wilt weten, neem dan contact op met een van onze MVO-experts door hier te klikken .
Ben je klaar voor je volgende betrokken activiteit, of voel je je wat onzeker over waar te beginnen? Laten we samenkomen en bespreken!
Wist u dat websites veel energie verbruiken? Nu OLED-schermen gemeengoed zijn geworden, worden de pixels op uw scherm afzonderlijk verlicht. Daarom kunnen donkere kleuren en minder complexe afbeeldingen een deel van uw scherm donker maken. Redden we de planeet door onze achtergrond in donkergroen te zetten? Nee. Nemen we een kleine stap in de goede richting, met wat ons ter beschikking staat en houden we onze website leuk met wat foto's en kleuren? Ja! En dat is waar het bij Surveco om draait :)
Dus ja, onze achtergrond is donker, maar ja, we hebben ook leuke animaties & foto's om u te laten zien waar we voor staan. Extra bonus: witte tekst lezen op een donkere achtergrond is beter voor uw ogen! Misschien merk je bijvoorbeeld al dat deze popup ze vermoeit ;)