29 april 2022
In de afgelopen jaren zijn consumenten steeds meer gaan kiezen voor milieuvriendelijkere producten en diensten (en dat is maar goed ook!).
Deze verandering in consumentengewoonten heeft geleid tot allerlei reclameafwijkingen. Koolstofneutrale" luchthavens en Nutella gemaakt met duurzame palmolie zijn twee voor de hand liggende voorbeelden.
Het is dus tijd om ECHT na te denken over de beste manier om te communiceren.
Communicatie stelt ons in staat om klanten en partners te betrekken bij de presentatie van de vooruitgang die we hebben geboekt op het gebied van duurzame ontwikkeling.
Een communicatiestrategie voor duurzame ontwikkeling moet beginnen met een goed begrip van het publiek en de belanghebbenden. Het is noodzakelijk om hun motivaties te definiëren en boodschappen op te stellen die aansluiten bij deze motivaties. De juiste mix van communicatiekanalen kan dan de verspreiding van deze boodschappen versnellen en ze verder brengen.
Ten tweede, denk goed na over wat je wilt bereiken. Zo kun je beknopter communiceren. Bijvoorbeeld communicatie:
Laten we ze samen verkennen:
Communicatie kan de drijvende kracht achter je strategie zijn. Om dit te doen, is het niet alleen een kwestie van communiceren over je product of dienst, maar vooral over de ambitie achter je project. De ambitie is het doel, de activiteiten het middel. Probeer de ontvanger te betrekken en uit te dagen.
Bij Surveco is het onze ambitie om het bewustzijn van duurzame kwesties te vergroten, en we doen dit door middel van toegewijde teambuildings.
Vraag jezelf af, wat is jouw antwoord?
Als het je doel is om je imago te verbeteren, is dit het moment om overal rode vlaggen op te hangen! De belangrijkste reden hiervoor is om te vervallen in wat bekend staat als groenwassen.
Als je er beter in wordt, des te beter, en je kunt ze natuurlijk delen met de buitenwereld. Maar het is belangrijk dat je niet overdrijft. Gebruik geen beledigende of extreme taal. Een CO2-neutrale luchthaven is moeilijk voor te stellen, dus wees oprecht en beloof niets wat je niet kunt bewijzen.
Wees zo transparant mogelijk. Leg bijvoorbeeld uit welke activiteiten je onderneemt om het probleem in kwestie te veranderen. Als je communiceert om je imago te verbeteren, wil je de ontvanger een idee geven van de waarden waar je voor staat en de keuzes die je hebt gemaakt. Ze houden ook van argumenten die gebaseerd zijn op feiten en cijfers.
Als je duurzame keuzes hebt gemaakt bij de ontwikkeling van je producten en/of diensten, wil je dat je klanten hiervan op de hoogte zijn zodat ze kunnen kopen.
In dit geval is het belangrijk om uit te zoeken hoe je deze informatie zo eerlijk mogelijk kunt delen. Je zou je claims bijvoorbeeld kunnen laten verifiëren door mensen of organisaties die gespecialiseerd zijn in het vakgebied. Er zijn enkele erkende keurmerken die je kunnen helpen om je claims te onderbouwen.
Nu weet je waarom je communiceert.
Hier zijn een paar tips om te onthouden wanneer je je inzet voor de samenleving communiceert!
Sociale media spelen een steeds belangrijkere rol in communicatie. Dit geldt ook voor duurzaamheid. Influencers die zich uitspreken over het imago van een merk kunnen een grote impact hebben. Denk aan de uitspraken van Me-too, of de stakende studenten voor een betere wereld. Social media zijn niet meer weg te denken!
Met het opstellen van zeventien Duurzame Ontwikkelingsdoelen, ook wel "global goals" genoemd, hebben de Verenigde Naties een wereldwijde ambitie gesteld. Naast deze ambitie bieden de zeventien mondiale doelen een gemeenschappelijke taal, uniforme resultaten en een beeld van gedeelde verantwoordelijkheid. Kortom, niet voor niets eisen de SDG's een stevige plaats op in het bedrijfsleven. Naast hun bijdrage aan een "betere wereld" bieden de mondiale doelen veel kansen voor organisaties die ze slim aanpakken. Het aantal bedrijven dat de SDG's opneemt in hun duurzaamheidsambities groeit met de dag.
Dus, weet je nu beter hoe je het moet aanpakken?
Kortom, er zijn 3 woorden die je in gedachten moet houden: duidelijkheid, transparantie en ethiek!
Stap voor stap kom je er wel 🙌
Voor een meer verantwoordelijke wereld!
Ben je klaar voor je volgende betrokken activiteit, of voel je je wat onzeker over waar te beginnen? Laten we samenkomen en bespreken!
Wist u dat websites veel energie verbruiken? Nu OLED-schermen gemeengoed zijn geworden, worden de pixels op uw scherm afzonderlijk verlicht. Daarom kunnen donkere kleuren en minder complexe afbeeldingen een deel van uw scherm donker maken. Redden we de planeet door onze achtergrond in donkergroen te zetten? Nee. Nemen we een kleine stap in de goede richting, met wat ons ter beschikking staat en houden we onze website leuk met wat foto's en kleuren? Ja! En dat is waar het bij Surveco om draait :)
Dus ja, onze achtergrond is donker, maar ja, we hebben ook leuke animaties & foto's om u te laten zien waar we voor staan. Extra bonus: witte tekst lezen op een donkere achtergrond is beter voor uw ogen! Misschien merk je bijvoorbeeld al dat deze popup ze vermoeit ;)