Zijn teambuildings verouderd in 2024?

24 januari 2024

Steeds meer artikelen berichten over de neergang van 'klassieke' teambuildings; teambuildings worden gezien als geld- en tijdverspilling en worden sterk bekritiseerd.  

In dit artikel nemen we de beperkingen van traditionele teambuildings onder de loep en verkennen we de alternatieven die in opkomst zijn.  

Doen alsof voor een dag

Het doel van cohesieactiviteiten is het creëren van banden tussen deelnemers; een toegewijd moment dat sommigen zien als een "gebod om plezier te maken".
Ze zouden zich verplicht voelen om "maatjes te worden" met hun collega's, ook al zou hierdoor het onderscheid privé/publiek vervagen.  

Voor deze mensen wordt teambuilding gewoon een 'to-do' op de lijst, in plaats van een sereen en positief moment.

Ons advies? Dwing niemand om mee te doen en zorg voor een plek waar degenen die dat nodig hebben een sociale pauze kunnen nemen. Zo kan iedereen zijn grenzen aangeven wanneer hij dat wil.

Een pleister op diepere problemen

Teambuildings kunnen worden gezien als zinloze rituelen die losstaan van de dagelijkse realiteit.

Deze activiteiten zouden een snelle maar ineffectieve reactie zijn op een diepgeworteld probleem.
Hier worden de symptomen aangepakt, maar niet de kern van het probleem, die de volgende dag weer de kop opsteekt.  

Onze oplossing? Stel jezelf de juiste vragen voordat je investeert in teambuilding;

🌱 Wat is de echte behoefte achter het organiseren van dit teammoment?
🗓 Is dit de juiste tijd van het jaar om het te organiseren (werkdruk, vakantie, strategische kalender)?
🎯 Wat haalt mijn team uit deze activiteit (behalve het plezier)?  

Kortom, heeft het echt zin?

Een gewoonte die moet veranderen

Al deze vragen laten zien dat in een tijd waarin klimaatverandering een noodsituatie aan het worden is, deze vluchtige activiteiten los lijken te staan van de zorgen van de wereld van vandaag. 🌍

Traditionele teambuildings zoals bowlen of karten zijn vandaag de dag een aberratie, gezien deMVO-verplichtingen die organisaties aangaan.

Ze creëren geen echte cohesie en voegen geen betekenis toe aan het werk van werknemers.  

Onze visie? Een van de antwoorden is te vinden in de activiteiten die we ondernemen, die de teamcohesie bevorderen die is geworteld in gedeelde waarden.

Een praktische manier om je teams te betrekken

Betrokken teambuildings worden de nieuwe norm en bieden een alternatief dat beter aansluit bij de aspiraties van de hedendaagse beroepsbevolking.
Door betrokken te raken, kunnen bedrijven zowel aan de verwachtingen van hun teams voldoen als bijdragen aan het collectieve welzijn.

Als de inzet na verloop van tijd wordt volgehouden, vormt dit een gemeenschappelijke basis voor het team, waardoor iedereen zijn plaats kan vinden.  

Onze specialiteit? Bij Surveco hebben we besloten om een traject te creëren dat ervoor zorgt dat deze verbintenis lang meegaat en dat uw teams beetje bij beetje betrokken worden bij de verandering (terwijl het leuk is... Maar dat hoeft het niet te zijn 😉 ).  

Psssst het Surveco team maakt juist deel uit van de generatie die kritisch is over dit concept, ontmoet ons om uw situatie samen te analyseren.  

Klaar voor de volgende fase?

Envie de plus ? Consultez nos autres articles de blog !

Neem contact met ons op !


Ben je klaar voor je volgende betrokken activiteit, of voel je je wat onzeker over waar te beginnen? Laten we samenkomen en bespreken!

Voornaam*

Naam*

Bedrijf*

Telefoonnummer*

Aantal personen*

Budget per persoon (€)*

E-mail*

Type teambuilding

Bedankt voor uw bericht! We hebben uw bericht ontvangen en nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oeps, er is een fout opgetreden bij het indienen van het formulier. Probeer het opnieuw. Als het probleem aanhoudt, stuur ons dan een e-mail of bel ons op (+32 474 42 93 20).
Is deze site ecologisch verantwoord?
Door op "Accepteren" te klikken , gaat u ermee akkoord dat cookies op uw apparaat worden opgeslagen om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en bij te dragen aan onze marketinginspanningen. Zie ons Privacybeleid voor meer informatie.